TCDD’nin borcu 5,5 milyar TL’yi aştı

2024’ü 4,7 milyar TL borçla kapatan TCDD’nin borç yükü 2025’in ilk dört ayında 828,6 milyon TL daha arttı. Kurumun toplam borcu 5,5 milyar TL’ye ulaştı.

TCDD’nin borcu 5,5 milyar TL’yi aştı
TCDD’nin borcu 5,5 milyar TL’yi aştı
Haber Merkezi
  • Yayınlanma: 26 Mayıs 2025 09:38

2024 yılını 4 milyar 733 milyon TL’lik borçla kapatan Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları’nın (TCDD) borç yükü 2025’te de hızla artmaya devam etti. Kurum, 2025’in ilk dört ayında Hazine’ye olan borcunu 828 milyon 618 bin TL daha artırarak 5 milyar 561 milyon 806 bin TL’ye yükseltti.

1 Mayıs 2013’te yürürlüğe giren 6461 sayılı Türkiye Demiryolu Ulaştırmasının Serbestleşmesi Kanunu sonrasında, TCDD 14 Haziran 2016’da ikiye ayrılmış ve TCDD Taşımacılık A.Ş. adıyla yeni bir yapı oluşturulmuştu. Muhalefet, bu ayrışmanın özelleştirme hazırlığı olduğuna dikkat çekiyor.

2016’da 1,6 milyar TL olan borç, 2025’te 5,5 milyar TL’yi aştı
TCDD’nin Hazine’ye olan borç miktarı yıllar içinde katlanarak arttı. Kurumun yıllara göre borcu şu şekilde açıklandı:

  • 2016: 1 milyar 600 milyon TL

  • 2018: 2 milyar 386 milyon TL

  • 2020: 3 milyar 369 milyon TL

  • 2024: 4 milyar 733 milyon TL

  • 2025 (Nisan sonu): 5 milyar 561 milyon TL

TCDD’nin mali yapısına ilişkin dikkat çeken bir diğer detay ise, 2010-2025 yılları arasında yapılan ihalesiz alımlar oldu. Bu dönemde toplam 7,5 milyar TL tutarında 576 bin kalemde alım, doğrudan temin yöntemiyle gerçekleştirildi.

CHP’li Karasu: ‘TCDD borç batağına sürüklendi’

BirGün gazetesine konuşan CHP Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığından Sorumlu Genel Başkan Yardımcısı Ulaş Karasu, TCDD’nin içinde bulunduğu borç krizine dikkat çekti. Karasu şunları söyledi:

“Cumhuriyetin en önemli kurumlarından biri olan TCDD, AKP’nin elinde her yıl zarar eden bir kuruma dönüştü. Tek misyonu eşe dosta ihaleler dağıtmak ve makam sağlamak olan AKP, liyakatsiz kadrolaşmalar ile TCDD’yi de borç batağına batırdı.”

Karasu ayrıca, TCDD eski Genel Müdürü İsa Apaydın’ın görev süresi sonrasında aldığı ihalelere dikkat çekerek Sivas YHT hattında yaşanan toprak kaymalarını, İzmir-Ankara YHT hattında süren inşaatı ve Çorlu ile Pamukova tren facialarını da hatırlattı:

“Ulaştırma Bakanlığı’nda 21/b maddesiyle kapalı kapılar ardında verilen ihaleler devam ediyor. Bu iktidar TCDD’nin hem itibarını hem de güvenilirliğini yerle bir etti.”