Ateş Alpar’ın “İmkân ve İhtimal” başlıklı kişisel sergisi, 13 Mayıs’ta açıldı ve 5 Temmuz 2025’e kadar Depo’da ziyaret edilebilecek. Melih Aydemir ve Yıldız Öztürk küratörlüğünde gerçekleşen sergi, sanatçının pratiğini tarihsel ve güncel tahakküm biçimleri üzerinden mekân, obje ve bedenle kurulan ilişkilerle ele alıyor.
Sergideki çalışmalar, sanatçının kişisel hayatından yola çıkarak sınırlar, güvenlik, gözetleme araçları, mülksüzleştirme gibi konulara dair geniş bir anlatı sunmayı amaçlıyor.
Sömürgeciliğin görünmez kıldığı ihtimalleri araştırıyor
Sergide kullanılan yöntemler yok sayılan, silinen ya da bağlamından koparılan tarihleri yeniden düşünmeye odaklanıyor. Gündelik nesnelerin ne zaman ve nasıl politikleştiği, bireysel hikâyeler ile kolektif hafıza arasındaki bağlar serginin temel soruları arasında yer alıyor. İmkân ve İhtimal, kolonizasyonu devam eden bir süreç olarak ele alırken, kurumsal bakışın ötesinde bir dekolonyal yaklaşım arıyor. Alpar, belgelemenin ve temsilin ötesinde, mekânın, nesnelerin ve dilin sunduğu direnç imkânlarına odaklanarak, sömürgeciliğin görünmez kıldığı ihtimalleri araştırıyor.
Sanatçının ve küratörlerin pratikleri
Ateş Alpar (Nusaybin / Mardin), multidisipliner sanat pratiğinde sınırlar, kimlik, arşiv ve kültürel tahribatın farklı tahakküm biçimlerindeki tezahürlerini araştıyor. Kullandığı malzemeler, kayıt altına aldığı ses ve görüntülerle bedenin, toplulukların ve coğrafyanın homojen tarihsel anlatılar içindeki yerini sorunsallaştırıyor. Normatif kurgulara eleştirel önermeler getirerek sınırların muğlaklığını vurguluyor, mikro alanlara odaklanan çalışmaları verili toplumsal belleğin altını oyuyor. İktidar dinamikleriyle karşılaşmayı süreklilikler yerine kırılmalarla ve yeniden inşa süreçleriyle ele alan Alpar, başta kuir topluluklar olmak üzere arşiv ve hafıza oluşturmanın olanakları üzerine düşünüyor. Alpar İstanbul’da yaşıyor ve çalışıyor.

(Ateş Alpar)
Melih Aydemir (Berlin – İstanbul), sömürgesizleştirme, kuirlik ve marjinalleştirilen topluluklar ekseninde küratoryal çalışmalar yürütüyor. SANATORIUM’da sergi ve iletişim sorumlusu olarak görev yapan Aydemir, aynı zamanda Protocinema ve sub inisiyatifi ile üretimlerde bulundu.
Yıldız Öztürk (İstanbul), eleştirel müzecilik ve feminist küratöryel yaklaşımlar üzerine çalışıyor. 2023-2024 yılları arasında TÜBİTAK bursuyla Birleşik Krallık’ta araştırmalarda bulunan Öztürk, kültüre erişim ve sosyal içerme konularında dersler ve atölyeler düzenliyor.