Eğitim ve Bilim Emekçileri Sendikası (Eğitim Sen), Kürt meselesinde yeniden çözümün konuşulduğu dönemde “Anadilinde Eğitimi” masaya yatırmak üzere çalıştay düzenleyecek. “Anadilinde Eğitimde Çözüme Doğru: Olanaklar, Engeller, Öneriler” başlığı taşıyacak olan çalıştay, 12-13 Nisan tarihleri arasında Diyarbakır’da yapılacak.
Organize edilen çalıştayın programı, kentte düzenlenen basın toplantısı ile kamuoyuna duyuruldu.
Hazırlanan bilgilendirme metni, Kürtçe ve Türkçe olarak paylaşıldı.
Eğitim Sen 2 Nolu Şube Eğitim Sekreteri Özgür Güngör Pekgül, çalıştayı düzenleme amaçlarını şu sözlerle açıkladı: “Barışa dair ortaya çıkan sürece yerelden bakmak; barışın toplumsallaşması için çaba göstermek; toplumsal patolojilere bölünmüş bir toplum tehlikesine dikkat çekmek; tahakküm altına alınmış, ötekileştirilmiş, sesi kısılmış, kültürü, dili, aidiyetleri yok sayılmış kesimlere alan açarak barışı toplumsallaştırmak ve kalıcı barışın önündeki engellerin kaldırılmasının gerekliliğine vurgu yapmak.”
Barış sadece savaşın olmama hali değil, aynı zamanda toplumsal eşitsizlik ve adaletsizliklere neden olan unsurların da ortadan kaldırılması anlamına geldiğini belirten Pekgül, günümüzde anadilinde eğitimden yoksun olma halinin, bireysel hak ihlali olmasının yanı sıra toplumsal barışı zedelediğini, farklı etnik grupların kimlikleriyle var olma ve varlığını sürdürme hakkını yok saydığını ifade etti.
Pekgül, geçiş sürecinin barışa evrilmesi ve kalıcı barışın sağlanması için eşitsizlik ve şiddet üreten yapıların reformuna ihtiyaç olduğunu, eğitim sisteminin de yapısal değişiklik yapılması gereken alanlardan biri olduğunu vurguladı.
Pekgül, “Tekçi, cinsiyetçi, baskın olanın değerleri ile donatılmış, toplumun çoğulcu yapısını yok sayan mevcut eğitim sistemi çocukları, gençleri yaşama yaklaştırmamakta, bütün farklılıkların bir arada barış içerisinde yaşamasını sağlayamamaktadır ve krizlere neden olan unsurları yeniden üretmektedir” dedi.
Demokratik ve eşitlikçi eğitim için yapısal değişikliklere ihtiyaç olduğunun altını çizen Pekgül, “Bu nedenle çalıştayda anadilinde eğitim yoksunluğunun sosyo psikolojik etkileri, dil kırım yöntemi olarak tek dilli eğitim politikaları, anadilinde eğitim hakkına erişimin önündeki yasal engelleri ve dilsel adalet açısından dil haklarının toplumsal barışa katkısını, bölgemizde konuşulan dillerin ve lehçelerin reel durumlarını tartışmayı önemli buluyoruz” ifadelerini kullandı.
Anadilinde eğitimin olanakları, engelleri, önerileri ve modellerinin tartışılacağı çalıştaya ÇandAmed Kongre ve Kültür Merkezi ev sahipliği yapacak.
Ülke içi ve dışından alanında uzman isimlerin yer alacağı çalıştayda, Kuzey İrlanda, İskoçya, Kanada ve Bask örneklerine dair sunumlar da yapılacak.
Çalıştay programı ise şu şekilde:
İlk oturum
-
Türkiye hukukunda anadilde eğitim sorunu – Av. Müslüm Dalar
-
Anadilinde eğitim hakkının uluslararası sözleşme ve hukuki metinlerdeki yeri – Av. Serhad Hezer
-
Yakın dönem Türkiye’sinde anadilinde eğitime yönelik yasal ve politik tartışma süreçleri – Av. Cemile Turhall
İkinci oturum
-
Dil kırım yöntemi olarak tek dilli eğitim politikaları – Prof. Dr. Fatma Gök
-
Asimilasyon ve başa çıkma yöntemleri – Dr. Dilawer Zeraq
-
Anadilinde eğitim yoksunluğunun sosyo-psikolojik etkileri – Dr. Azad Dildar
Üçüncü oturum
-
Dilsel adalet açısından dil haklarının toplumsal barışa katkısı, İskoçya, Kanada, Kuzey İrlanda, İspanya Bask Özerk bölgesi deneyimleri – Prof.Dr. Robert Douglas Dunbar (Edinburgh Üniversitesi) ve Dr. Paul Bılbao-Sarrıa
Dördüncü oturum
-
Bölgede konuşulan lehçelerin reel durumu ve gelişim politikaları – Malmisanij, Sami Tan
-
Bölgede konuşulan dillerden Süryanicenin gelişimi ve reel durumu ve gelişim politikaları – Evgil Türker
Beşinci oturum
-
Anadilinde eğitim alanındaki dünya deneyimleri ve modellerine eleştirel bakış – Haydar Dıljen
-
Özgün bir model olarak demokratik eğitim modeli – Yıldırım Arslan
-
Kadın özgürlükçü demokratik eğitime yönelik değerlendirmeler – Figen Aras
Altıncı oturum
-
Kurumsal değerlendirmeler ve serbest kürsü
- Çalıştay Ön raporunun okunması