İlke TV’de Dilek Odabaş’ın Konuşma Zamanı programına konuk olan Prof. Dr. Naif Bezwan, yaşamını yitiren Sırrı Süreyya Önder’in siyasal mirasını değerlendirdi.
Bezwan, Önder’in kişisel bir tanışıklığı olmamasına rağmen onun vefat sürecini yakından izlediğini belirterek şunları söyledi:
“Benim kendileriyle kişisel bir ilişkim ya da tanışıklığım olmadı. Ancak özellikle hastalandığı süreçten vefatına kadar geçen dönemde, onunla ilgili gelişmeler beni hem bir yurttaş olarak hem de aynı zamanda siyasi bir fenomen olarak çok ilgilendirdi. Ve hep şu soruyu sordum: Bu kadar kutuplaşmış, bölünmüş bir toplumsal konjonktürde, böyle bir ülkede nasıl oluyor da bir şahsiyet bu denli ortak bir duygudaşlık, ortak bir payda yaratabiliyor? Bunun bir sırrı olmalı diye düşündüm. Bunu anlamaya çalıştım.
Bu soruyu anlamaya ve cevaplamaya çalışırken, şu şekilde ifade edebileceğim bir sonuca ulaştım: Onun çok güçlü bir siyasi pedagog ve aynı zamanda bir barış pedagojisine sahip olması, belki de tüm bu etkiyi açıklayabilir. Bu pedagojinin, yani onun barış ve siyaset pedagojisinin, kendine özgü bir üslubu ve dili var. Bu barış ve siyaset pedagojisinin belki de dört temel unsur üzerinden anlaşılabileceğini düşünmeye başladım.”
Bezwan’a göre, Önder’in barış ve siyaset anlayışı dört temel unsurda özetlenebilir:
Farklılıkları sentezleyebilme
“Önder, derin karşıtlıkların ve kutuplaşmaların olduğu bir dönemde, farklı görüşleri bir araya getirebilme ve bunları sentezleyebilme becerisine sahipti. Bu özellik, toplumsal barışa katkı sunabilen önemli bir nitelikti.”
Köprü kurabilme
“Farklı toplumsal kesimlerle ilişki kurma, onlara dokunabilme korkusu taşımama ve bu ilişkileri inandırıcı bir şekilde kurabilme becerisi onu özgün kılıyordu.”
Melez bir söylem kurma
“Farklı düşünceleri barındıran, karşıt görüşlerin hassasiyetlerini de dikkate alan bir dil kullanması, Önder’in siyasi ve toplumsal etkisini artıran bir başka önemli özelliğiydi.”
Gerçek bir empati yeteneği
“Empati herkesin dilinde, ama onunki araçsal değil; dönüştürücü, güven veren ve samimi bir empatiydi.”
Bezwan, Önder’in vefatının ardından çok farklı toplumsal kesimlerin bir araya geldiğine dikkat çekerek şöyle dedi:
“Bu ülkede insanlar yasta bile ortaklaşamıyor. Sırrı Süreyya Önder’in vedası, tutulmamış yaslarımızı birlikte tutmamıza vesile oldu.”
Sırrı Süreyya Önder’in barış mirası
“Önder’in barış ve siyaset pedagojiliği 4 temel unsur üzerinden anlaşılabilir
▫️Farklılıkları sentezleyebilme; Bu kadar karşıtlıklar ve kutuplaşma içerisinde farklılıkları sentezleyebilme önemli bir özellik
▫️Köprü kurmak; Çok değişik… pic.twitter.com/rCmKrFGQC5— İlke TV (@ilketvcomtr) May 6, 2025