OECD, hızla değişen dünyaya ayak uydurmak adına yetişkinlerin temel becerilerini değerlendirmek için 2023 Yetişkin Becerileri Anketi’ni yayınladı. 31 ülkede, 16-65 yaş arasında yaklaşık 160 bin yetişkinin katılımıyla gerçekleştirilen ankette, okuryazarlık, sayısal beceriler ve uyarlanabilir problem çözme yetenekleri ölçüldü. Araştırma, her 5 yetişkinden 1’inin bu alanların hiçbirinde temel seviyeyi bile yakalayamadığını ortaya koydu.
Gazete Oksijen’in haberine göre katılımcı ülkeler arasında Finlandiya, Japonya, Hollanda, Norveç ve İsveç en başarılı ülkeler olurken, Şili tüm kategorilerde en düşük performansı sergiledi. Finlandiya okuryazarlıkta 296, sayısal becerilerde 294 puan alırken, Japonya problem çözmede 274 puanla zirvede yer aldı.
Eğitim sistemi ve yaşam boyu öğrenmenin etkilerine de değinilen araştırmada, yükseköğretim mezunlarının beceri seviyelerinin azaldığı belirtildi. Raporda, “Politika yapıcıların yaşam boyu öğrenmeye odaklanması şart” ifadesine yer verildi. Bunun yanı sıra, yüksek eğitimli ebeveynlere sahip bireylerin okuryazarlıkta daha yüksek performans sergilediği de tespit edildi.
Türkiye ise OECD üyesi olmasına rağmen araştırmada yer almadı. Yıldız Teknik Üniversitesi’nden Prof. Dr. Bülent Alcı, Türkiye’nin eğitim sistemindeki sorunlara dikkat çekerek, teorik ağırlıklı derslerin yaşamla bağ kuramamasının ve bireysel girişim eksikliğinin bu tabloda etkili olduğunu belirtti. Alcı, “Hayat boyu öğrenme anlayışı yeterince gelişmiş değil. Bunun, yetişkinlerin becerilerini olumsuz etkilediğini gözlemliyoruz” dedi.