Birmingham Üniversitesi’nin yaptığı ve tıp dergisi Lancet’ta yayımlanan araştırmaya göre, okullarda teneffüs ve öğle tatillerinde telefon kullanımının kısıtlanması, öğrencilerin ruh sağlığı ve akademik başarısında beklenen olumlu etkiyi göstermiyor.
BBC News‘dan Alice Evans’ın haberine göre araştırmada, 30 farklı ortaokuldan 1227 öğrenci incelendi. Telefon erişimi kısıtlanan öğrencilerin uyku düzenlerinde, sınıf içi davranışlarında veya ders notlarında çarpıcı bir değişiklik olmadığı tespit edildi. Araştırmacılar, okul içindeki bir yasağın tek başına öğrencilerin ruh sağlığını iyileştirmeye ve akademik başarılarını artırmaya yetmeyebileceğini belirtti.
‘Telefon bağımlılığı genel olarak zararlı’
Buna rağmen araştırma, uzun süre akıllı telefon ve sosyal medya kullanmanın gençlerin ruh sağlığını olumsuz etkilediğini ortaya koydu. Araştırmaya göre, aşırı telefon kullanımı düzensiz uyku, düşük notlar ve okul içinde antisosyal davranışlarla bağlantılı.
Araştırmanın direktörü Dr. Victoria Goodyear, okullarda telefon yasağına karşı olmadığını ancak bunun tek başına yeterli bir çözüm olmadığını vurgulayarak, “Bu yasakların tek başına olumsuz etkileri azaltmak için yeterli olmadığına işaret ediyoruz. Yasaklamaktan daha fazlasını yapmaya çalışmalıyız” dedi.
‘Öğretmenler yasağın faydalı olduğunu düşünüyor’
İngiltere’de okullarda telefon kullanımına kısıtlama getirilmesini savunan bir kampanya yürüten Joe Ryrie, araştırma sonuçlarının kendisini şaşırttığını söyledi. BBC’ye konuşan Ryrie, “Öğretmenler bize telefon yasağının faydalarına dair gözlemlerini aktarıyor” dedi.
İngiltere’de bazı okullar, öğrencilerin yalnızca eski model telefonları kullanmasına izin veriyor. Londra’daki Fulham Erkek Okulu’nda öğrenciler, yalnızca “tuğla” olarak adlandırılan basit telefonları kullanabiliyor.
Türkiye’de sosyal medya yasağı tartışmaları
İngiltere’de telefon yasaklarına dair tartışmalar sürerken, Türkiye’de de çocukların sosyal medya erişimi gündemde. Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, 16 yaş altındaki çocukların sosyal medya platformlarına erişiminin kısıtlanması için çalışmalar yürütüldüğünü açıklamıştı.
Birleşmiş Milletler (BM) ise akıllı telefonların okul hayatında dikkat dağınıklığına yol açabileceğini ve siber zorbalık riskini artırabileceğini belirterek, telefon kullanımının öğrenmeyi destekleyecek şekilde düzenlenmesi gerektiğini savunuyor. BM raporuna göre, dünya genelinde dört ülkeden birinde okullarda telefon kullanımını sınırlayan kurallar uygulanıyor.