• Ana Sayfa
  • Kadın
  • İran’da tarihi an: Paniz Faryusefi filarmoni orkestrasını yöneten ilk kadın maestro oldu

İran’da tarihi an: Paniz Faryusefi filarmoni orkestrasını yöneten ilk kadın maestro oldu

Tahran’da Ulusal Orkestra’yı yöneten Paniz Faryusefi, İran’da bir filarmoni orkestrasının başına geçen ilk kadın olarak tarihe geçti. Faryusefi, kadınlara “korkmayın” mesajı verdi.

İran’da tarihi an: Paniz Faryusefi filarmoni orkestrasını yöneten ilk kadın maestro oldu
İran’da tarihi an: Paniz Faryusefi filarmoni orkestrasını yöneten ilk kadın maestro oldu
Haber Merkezi
  • Yayınlanma: 16 Kasım 2025 10:31
  • Güncellenme: 16 Kasım 2025 10:32

Tahran’ın tarihi Vahdet Salonu, İran için önemli bir ana tanıklık etti. 42 yaşındaki Paniz Faryusefi, Ulusal Orkestra’nın başına geçerek ülkede bir filarmoni orkestrasını yöneten ilk kadın maestro unvanını aldı. Faryusefi’nin sahnedeki varlığı, İran’da müzik alanında ağır kısıtlamalarla karşılaşan onlarca kadın için umudun yeni bir sembolü oldu.

Faryusefi, iki gece üst üste gerçekleşen ve büyük ilgi gören konserlerde, Schubert, Sibelius ve Ermeni besteci Aram Khachaturian’ın eserlerini seslendiren 50 kişilik orkestrayı yönetti. Vahdet Salonu’nun tamamı, çoğunluğu genç kadınlardan oluşan dinleyicilerle doldu.

Konserin ardından Rûdaw’a konuşan Faryusefi, sahnedeki birlikteliğin sadece bir müzik anı olmadığını vurguladı:

“Umarım bu, İran’daki genç kadınlar için yeni bir dönemin başlangıcı olur. Risklerle karşılaştıklarında korkmamaları gerektiğini anlamalılar. Bu, özgürlüğe açılan tek kapıdır.”

Konserin davetlilerinden makyöz Fariba Agayi de İran’da kadınların müzik alanında karşılaştığı engellere dikkat çekerek, ““İranlı kadınların müzikte yeterli fırsatı yok. Örneğin kamusal alanlarda şarkı söyleyemiyor ya da eserlerini yayınlayamıyorlar. Ama bir orkestrayı yönettiklerinde tüm dünya onların sesini duyuyor” dedi.

İran’da kadın müzik gruplarının sadece kadın dinleyicilere yönelik konser vermesine izin veriliyor. Bazı karma gruplarda kadın müzisyenler bulunsa da sahneye çıkmalarına çoğu zaman izin verilmiyor. Son iki yıldır belirli sanatçı ve grupların bazı faaliyetlerine sınırlı ölçüde göz yumulduğu belirtilse de, kadın müzisyenlerin kamusal görünürlüğü hâlâ ciddi kısıtlamalar altında.

Paniz Faryusefi’nin Ulusal Orkestra’nın başına geçmesi, bu kısıtlamalara rağmen İranlı kadınların sanatta görünürlük mücadelesi için önemli bir eşik olarak değerlendiriliyor. (Rûdaw)