Yunanistan’ın en büyük demiryolu felaketi olarak kayıtlara geçen Tempi Vadisi’ndeki tren kazasında, 57 yolcu hayatını kaybetti. Olayın ardından ortaya çıkan yeni deliller doğrultusunda özelleştirme politikalarına ve hükümetin suçları örtbas etme girişimine karşı sendikalar genel greve gitti.
Kazada hayatta kalan Evdokia Tsagli, olayı şu sözlerle anlatıyor: “Sanki sonsuzluk kadar uzun sürdü. Defalarca ‘Ne zaman duracak?’ diye sordum kendime.”
Kaza, Yunanistan’daki bir yolcu treninin bir yük treni ile baş başa çarpışması sonucu gerçekleşti. Yüzlerce yolcu taşıyan trendeki yolcuların çoğu üniversite öğrencileriydi. Yetkililer kazayı insan hatasına bağlasa da ölenlerin büyük bir kısmının çarpışma nedeniyle değil, sonrasında ortaya çıkan yangın nedeniyle hayatını kaybettiği ortaya çıktı.
📍Yunanistan’da genel grev başladı
57 kişinin hayatını kaybettiği Tembi tren kazasının 2. yıl dönümünde grev yapılıyor
📹 @banuguven
➡️https://t.co/IGmWyv2Uxt pic.twitter.com/A11kkeJAmy— İlke TV (@ilketvcomtr) February 28, 2025
Yangın ve yeni deliller: ‘Çok az oksijenim kaldı’
Kazadan sağ kurtulanlar ve bağımsız uzmanlar, yangının soğutucu yağdan kaynaklandığı yönündeki resmi açıklamayı reddediyor. O gece acil yardım hattına yapılan bir çağrının kaydı, yeni protestoların fitilini ateşledi. Kaza mahallinde mahsur kalan bir yolcu “Çok az oksijenim kaldı” diye sesleniyordu.
Adli uzman Vasilis Kokotsakis ve ekibi, yeni video kayıtları ve kaza bölgesindeki kimyasal izlerin analizleri sonucunda, çarpışma anında hayatta kalan en az 30 yolcunun yangında yanarak can verdiğini ortaya koydu. Çarpışmanın ardından çıkan yangının 1.300 santigrat dereceye ulaştığı belirtiliyor. Uzmanlar, bu yüksek sıcaklığın sadece trenin soğutucu yağından kaynaklanamayacağını ve kazada yük treninin taşıdığı yanıcı maddelerin rol oynamış olabileceğini belirtiyor.

AA
Hükümet suçlanıyor
Kazaya ilişkin resmi soruşturma devam ederken, kazadan sağ kurtulanlar ve kayıp yakınları yetkilileri şeffaf davranmamakla ve kanıtları gizlemekle suçluyor. Aileler, kazanın bağlandığı “insan hatası” tezinin gerçekleri gizlemek amacı taşıdığını iddia ediyor. Bazı adli delillerin yok edildiği, olay yerinden 750 metre toprağın temizlenerek uzak bir yere taşındığı belirtiliyor.
Güvenlik kamerası görüntülerinin kaybolduğu, ancak iki yıl sonra tekrar ortaya çıktığı ve üzerinde oynandığı ileri sürülüyor. İlgili ses kayıtlarında da düzenleme yapıldığı ve kazayı istasyon şefi gibi alt düzey yetkililerin hatası gibi göstermeye çalışıldığı iddia ediliyor.

AA
Yeni bir demiryolu anlayışına ihtiyaç var
Yunanistan’daki demiryolu sisteminin uzun yıllardır ihmallerle dolu olduğu belirtiliyor. Avrupa Birliği tarafından ayrılan fonlarla modernleştirilmesi gereken sinyalizasyon ve uzaktan kontrol sistemlerinin devreye sokulmadığı ifade ediliyor. Demiryolu sendikaları ve uzmanlar, uzun yıllar boyunca kazalara neden olabilecek altyapı sorunları konusunda yetkilileri uyardıklarını ancak bu uyarıların görmezden gelindiğini söylüyor. (Kaynak: npr.org)