Ankara Tabip Odası (ATO), 7-8 Temmuz tarihlerinde kentte gerçekleştirilecek NATO Zirvesi kapsamında bazı hastanelerde poliklinik randevu sürelerinin 20 dakikaya çıkarılmasıyla ilgili basın toplantısı düzenledi.
Toplantıya ATO Yönetim Kurulu Başkanı Sabri Dokuzoğuz, Genel Sekreter Zafer Çelik, Yönetim Kurulu Üyeleri Emel Sakınç Sağlar, Tansu Ulukavak Çiftçi ve Özgür Canoler katıldı.
‘Uzun süredir 5 dakikalık muayene süresine karşı mücadele ediyoruz’
ATO adına açıklamayı okuyan Sabri Dokuzoğuz, Türk Tabipleri Birliği (TTB) ile birlikte uzun yıllardır devlet hastanelerinde hastalara ayrılan 5 dakikalık muayene süresinin yetersiz olduğunu vurguladıklarını belirtti.
Açıklamada, bir hastanın yakınmalarının dinlenmesi, muayenesinin yapılması, önceki tıbbi verilerin incelenmesi, tetkiklerin değerlendirilmesi ve tedavi planının oluşturulması için bu sürenin yeterli olmadığı ifade edildi.
Randevusu olmaksızın başvuran hastalara da aradan poliklinik hizmeti verilmesi konusunda sağlıkçılara baskı yapıldığının belirtildiği açıklamada, şunlar kaydedildi:
“Bu mücadelemiz hasta yoğunluğu, kapatılan devlet hastanelerinde verilen sağlık hizmetlerinin Şehir Hastaneleri tarafından karşılanamaması, basamaklandırılamayan sağlık hizmet sunumu gibi her biri ile mücadelemizi sürdürdüğümüz gerekçeler nedeni ile çözümsüz kalmış, hasta hekim ilişkisi dakikalar içinde gerçekleşen kısa diyaloglara, gereksiz yinelenen tetkik istemlerine, tedavi olamayan hastaların tekrar tekrar poliklinik başvuruları yapmalarına sebep olmaktadır.”
NATO zirvesi üzerinden düzenleme eleştirisi
Açıklamada, 20 dakikalık muayene düzenlemesinin NATO Zirvesi kapsamında hayata geçirilmesine değinildi. ATO, bunun yıllardır dile getirilen taleplerin görmezden gelindiğinin bir göstergesi olduğunu belirterek şu ifadeleri kullandı:
“Hekimlerin yıllardır vurguladığı ‘5 dakikada sağlık olmaz’ gerçeğine rağmen, ‘hastalarımıza 20 dakika ayırmak istiyoruz’ taleplerimizi duymayanlar, bu ülkenin hekimlerine ve sağlık emekçilerine kulaklarını tıkayanlar, şimdi bir savaş örgütü için bu düzenlemeyi yapıyor. 20 dakikalık muayene süresi sağlıklı bir toplum yolunda, bilimin ve mesleki gerekliliklerin ortaya koyduğu temel bir ihtiyaçtır; siyasi imtiyaz konusu yapılamaz. Dünya Sağlık Örgütü tarafından da belirtildiği üzere, nitelikli sağlık hizmeti; hastanın öyküsünün alınabildiği, muayenenin yapılabildiği, tanı ve tedavi sürecinin birlikte değerlendirilebildiği yeterli bir zamanı gerektirir.
Dünyada sürdürülebilir barışın önündeki en büyük engellerden biri olan NATO zirvesinin bu düzenlemeye sebep olabilmesi bunun mümkün ve gerekli olduğunun da kanıtıdır. Aksi durumda Sağlık Bakanlığı’nın halkın hastanelere erişimini kısıtlayan bu uygulamayı hastaların ve hekimlerin aleyhine bir uygulama olarak planlamadığından eminiz. Her hastaya yeterli süre, yurtta barış dünyada barış.”




