Doğal güzellikleriyle bilinen Dersim’in Ovacık ilçesi’nde Munzur Dağları’nın eteklerinde çilek tarımı yapılmaya başlandı. Nihat Firik isimli yurttaş, hayvancılık ve tarımın gün geçtikçe azaldığı bölgede tarıma yeniden hayat verdi. Çilek tarımının onlarca kişiye gelir kapısı olduğunu aktaran Firik, 2 köyde Albion cinsi çilek üretildiğini ifade etti.
Albion cinsi çileğin Ovacık’ın iklimine uyumlu bir meyve olduğunu söylene Firik, diğer bölgelerde hasadı biten bu çileğin Ovacık’ta yeni başladığını belirtti Bu çilek türünün hem sıcağa hem de soğuğa dayanıklı olduğunu ifade eden Firik şunları aktardı:
“Çilekte en büyük sıkıntımız, sıcak. Sıcağın fazla olması çileğin döllenmemesine neden oluyor. Ama özellikle bizim burada Ağustos ile Eylül ayları arasında çok güzel hava şartları oluyor. O zaman çilek daha güzel daha kaliteli oluyor. Qonak köyündeki tarlamız ortalama 4, 4.5 dönümlük bir yer. Buraya ortalama 20 bin tane yeni fide ekmişiz. Geçen sene 20 bine yakın da Sarıtosun Köyü’ne ektik. Fideler Kırşehir ve Nevşehir’den getiriyoruz. Bunları Mayıs ayında hava koşullarına göre ekiyoruz. İlk sene sadece köklemeye, yani köke çalışıyoruz. Çok ürün almıyoruz ama 2’nci sene tam ürün alıyorsun. Ortalama 4-5 yıl hatta iyi bakarsan 6 yıl çilekten aynı yerden ürün alırsın.”

Çok sayıda kişiye ek gelir oldu
Firik, çilek yetiştiriciliğinde mazot fiyatları ve suyun tarlaya ulaştırılmasının en büyük 2 sorun olduğunu ifade etti.
Çilek sezonun Ekim ayına kadar sürdüğünü belirten Firik, çileklerin yüzde yüz organik söyleyerek, “Hiçbir kimyevi madde kullanmıyoruz. Sadece bizim havamız ve suyumuz var. Burası Munzur, yukarda Dêrsim’in güneşi, işte karlarımız da buraya serinlik veriyor. Olay bu. Aroması buradan geliyor. Şu anda dışarıdan gelen çileğin fiyatı 180 ile 210 TL arasında. Ben şu anda kilosunu 200 TL’ye satıyorum. Pahalı değil ama onlarla mücadele etmek de çok zor. Şimdi dışarıdaki bir adam gübresini, ilacını veriyor. Ben burada dönümüne 500 kilo alıyorum. O adam dönümüne 3 ton alıyor. E benim bu adamla rekabet etme şansım yok” dedi.
Firik, en büyük hedeflerinin ise işi büyüterek çilek reçeli ve kurutması olduğunu ifade etti.
Göç eden gençlere uyarı
Gençlerin topraklarından göç etmemesini vurgulayan şunları söyledi:
“Gençler kendi topraklarında emek verebilirler, başka ürünlerde tarım üzerine de kendilerini geliştirebilirler. Biz her konuda kendilerine yardımcı olabiliriz. Gençlerimiz topraklarını bırakıp başka yerlere gidiyorlar. Bir kadın mesela diyelim bugün gidip asgari ücretle veyahut da İŞKUR’da ayda 15 bin TL’ye yarı ücretle çalışıyor. İki dönüm tarlayla bir kadın ya da bir erkek çok rahatlıkla baş edebilir. Bu coğrafyanın çocukları bu topraklara sahip çıkarsa yarın öbür gün biz bu tarım arazilerini geliştirirsek burada maden projesi veya sanayi olmaz”
Tarlada çalışan Beser Beyazgül ise geçini çilek tarımıyla sağladığını ve günlük 1.500 TL aldığını söyledi. (MA)




