Hayri K. Yetik: Kürtçe yazılmış eserler Nobel’i hak ediyor

Mehmed Uzun’un edebiyatını “Dâva Edebiyatı” olarak tanımlayan Hayri K. Yetik, Uzun hakkında yazdığı “Bir Dava Edebiyatı (Mehmed Uzun’un Yazarlığı)” kitabını değerlendirdi.

Hayri K. Yetik: Kürtçe yazılmış eserler Nobel’i hak ediyor
Hayri K. Yetik: Kürtçe yazılmış eserler Nobel’i hak ediyor
Yunus Demir
  • Yayınlanma: 28 Ekim 2024 12:30
  • Güncellenme: 28 Ekim 2024 12:59

Mehmed Uzun’un yazarlığı üzerine kapsamlı bir çalışma olan Bir Dâva Edebiyatı/Mehmed Uzun’un Yazarlığı kitabının yazarı Hayri K. Yetik, eserinin oluşum süreci ve Mehmed Uzun’un edebiyattaki yerini İlke TV’ye değerlendirdi.

Hayri K. Yetik, kitabının yazım sürecinin yaklaşık yirmi yıl önce başladığını belirtti. O dönemde Mehmed Uzun’un son birkaç kitabının henüz yayınlanmadığını ve sağlık sorunlarının olmadığını ifade etti.

“Bana göre Kürtçe hem kadim bir dil, hem yasaklıydı, dolayısıyla modern edebiyatı gelişememişti. Kürtçe deyimle kurçimî edilmişti. Öyleyse bu dilde yazılmış metinler Nobel’i hak ederdi. Ve buna en yakın kişi Mehmed Uzun’du. Destek olunmalıydı” diyen Yetik, bu hayalin gerçekleşmesinin Kürtçe için, Kürtlerin hak ve özgürlük mücadeleleri için ve Ortadoğu barışı için önemli bir katkı olacağını ifade etti.

Hayri K. Yetik

Ayrıca, Mehmed Uzun ile çocukluklarına dayanan bir arkadaşlık hukuku olduğunu belirten Yetik, yazma motivasyonunu şu sözlerle dile getiriyor:

“Yazarsam, bir de böyle bir ödüllendirmeye katkıda bulunursam insan olarak, aydın olarak, yazar, şair olarak kendimi iyi hissedecektim.”

Mehmed Uzun’un sağlığında kitabın bir kısmını okuduğunu belirtlen Yetik şunları söyledi:

“İşe koyuldum, yazdım ve çıktılarını Mehmed Uzun’a İsveç yolluğu olarak verdim. Uçakta okumuş. Memnun kalmış, özellikle bir çocukluk arkadaşının coğrafyasını, sosyolojisini bilmesi dolayısıyla hakkında yazmasının isabetli olduğunu belirtmişti.

Bu arada yeni kitapları çıkınca onları da okumam gerekti. Ayrıca Kurdî, İsveççe ve başka dillerde yazılanlar da vardı. Onları da değerlendirme malzemesi arasına katmalıydım. Devamında Mehmed hastalandı ve bildik son gerçekleşti. Bu nedenlerle yayınlanma süreci uzadı, derken bir sürü teknik aksaklığı da bertaraf edip yeniden yazmaya koyuldum.”

Mehmed Uzun’un Kürt edebiyatındaki yeri

Yetik, Mehmed Uzun’un Kürtçe romanın modernizasyonu bakımından bir öncü olduğunu ifade ediyor:

“Kürtçenin ilk romancıları Erebê Şemo ve Heciyê Cindî’yi(Yardım) unutuyor değilim. Açıkçası Kürt Çobanı, Dimdim Kalesi’nin Türkçe çevirilerini okuduğum kadarıyla ilk oluşlarına göre başarılı buldum. 1930’larda eser vermiş bu yazarlar ilkler arasında anılacaklar. Mehmed Uzun’un ilk oluşu Türkiye sınırları içindedir. Ama komple bir edebiyatçı olarak ve Kürtçe romanın modernizasyonu bakımından bir öncüdür. Erebê Şemo’nun romanları da ulusal tarihe ilişkindir ama tarihi somutlanabilir değil. Roman kapitalizmle, bireyleşmeyle ve ulusun inşası için ulusal tarihin, edebiyatının ve dilinin gelişmesi/geliştirilmesi edimi olarak bakışımlı bir ilişkiyi gerektirir. Mehmed Uzun bunun farkındadır ve yazdıklarında bu bilinç baskındır. Roman bir tarihsel hakikat oluşturmaya çalışır ve ulusal ruhu besler. Buna göredir romanları Uzun’un. Gecikmiş de olsa bu anlamda işlevseldir. Önemi budur.”

Dâva edebiyatı ve Mehmed Uzun

Hayri K. Yetik, Mehmed Uzun’un edebiyatını “Dâva Edebiyatı” olarak nitelendiriyor. Bu terimin kendi saptaması olduğunu belirten Yetik, şunları söylüyor:

“Böyle bir kategori yok sanırım. Bu benim Mehmed Uzun’un edebiyatçılığına ilişkin bir saptamam. Ama bence isabetli. Hayatı çocukluğundan başlayarak hükümlü kılınmıştır, teorik veya pratik hep sanıktır. Çünkü, ana dili yasaklıdır ve ulusuna ilişkin her şey kriminalize edilmiştir. Bir insan on yedi yaşındayken cezaevine atılmışsa, ana dili dolayısıyla yargılanıyorsa, hükümlü kılınmışsa, eserleri yargılanmışsa ve bu insan o mahkemelerden dâvacıysa, romanlarında da bu dâva işlenmişse başka ne denir böyle bir yazarın edebiyatına. Belki bir tek Mehmed Uzun için değil, tüm Kürdî edebiyat için bile kullanılabilir bu sıfat. Çünkü yargıcı, ulusal hukuku yargılayan bir edebiyat söz konusudur.”


Mehmet Uzun kimdir? 

Mehmed Uzun (1953-2007), modern Kürt edebiyatının en önemli yazarlarından biridir. 1953 yılında Şanlıurfa’nın Siverek ilçesinde doğdu. Siyasi baskılar nedeniyle 1977 yılında Türkiye’den ayrılmak zorunda kaldı ve hayatının büyük bir kısmını İsveç’te sürgünde geçirdi.

Mehmed Uzun, Kürt dilinin ve edebiyatının gelişmesine büyük katkılarda bulundu. Kürtçe’nin yasaklı ve baskı altında olduğu bir dönemde, eserlerini Kürtçe kaleme alarak dilin edebi bir ifade aracı olarak kullanımını yaygınlaştırdı. Romanlarında genellikle Kürt halkının tarihi, kültürü ve yaşadığı zorlukları işledi. Eserleri sadece edebi değer taşımakla kalmayıp, aynı zamanda Kürt dilinin ve kimliğinin korunması ve tanınması mücadelesine de hizmet etti.

Önemli eserleri arasında şunlar bulunmaktadır:

  • “Tu”: İlk romanıdır ve Kürt edebiyatında modern roman türünün önemli örneklerinden biri olarak kabul edilir.
  • “Rojek ji Rojên Evdalê Zeynikê”: Kürt halk ozanı Evdalê Zeynikê’nin hayatını ve mücadelesini anlatır.
  • “Mirina Kalekî Rind”: Bir bilgenin hayatını ve felsefesini işler.
  • “Siya Evînê”: Aşkın gölgesi anlamına gelen bu eserinde, insan ilişkileri ve duygusal derinlikleri ele alır.
  • “Destpêka Edebiyata Kurdî”: Kürt edebiyatının başlangıcını ve gelişimini inceler.

Mehmed Uzun, hayatı boyunca dil ve kültür konularında çeşitli konferanslar verdi, makaleler yazdı ve Kürtçe’nin uluslararası alanda tanınması için çaba gösterdi. 2005 yılında sağlık sorunları nedeniyle Türkiye’ye döndü ve 2007 yılında Diyarbakır’da vefat etti.

Onun mirası, Kürt edebiyatının ve kültürünün zenginleşmesine yaptığı katkılarla yaşamaya devam ediyor. Mehmed Uzun, eserleriyle sadece edebi bir değer yaratmakla kalmayıp, aynı zamanda dil ve kimlik mücadelesinin de simgesi haline gelmiştir.


Hayri K. Yetik kimdir? 

Hayri K. Yetik, 1 Ocak 1954’te Şanlıurfa’nın Siverek ilçesinde doğmuş bir şair ve yazardır.

İlk ve orta öğrenimini doğduğu şehirde tamamladıktan sonra, 1977 yılında Diyarbakır Eğitim Fakültesi’nden mezun olmuştur. Ardından Malatya, Antalya, Manisa ve İzmir’de Türkçe ve edebiyat öğretmenliği yapmıştır. Öğretmenlik kariyeri boyunca sürgünler yaşamış ve çeşitli soruşturmalar geçirmiştir.

Yetik, edebi çalışmalarına genç yaşlarda başlamış ve çeşitli dergi ve gazetelerde şiir, öykü, eleştiri ve denemeleri yayımlanmıştır. Edebiyatçılar Derneği, Türkiye Yazarlar Sendikası ve PEN Yazarlar Derneği gibi kurumlarda aktif olarak yer almıştır. Ayrıca İzmir Barış Girişimi ve İzmir Sanatçılar Platformu gibi sivil toplum örgütlerinin kurucuları arasında bulunmuştur.

Bazı eserleri:

Şiir Kitapları:

  • Mezopotamya Günlüğü (1989)
  • Amytis Kederi (2000)
  • Dördüncü Hâl (2003)
  • Aşk Bir Hayal (2007)
  • Serhoş/Sâkînâme (2011)
  • Bilal Tabirhanesi (2017)
  • Ben Bana ‘Sen’ Diyen, Beni Yapıp Eden Bir Kimse (2021)

Eleştirel Deneme Kitapları:

  • Ahmed Arif’in Asi ve Mahzun Şiiri (2001)
  • Romanın Aranışı Arayışın Romanı (2011)
  • Romantik Ortadoğu/Metinlerarası Bir Deneme (2014)
  • Arkaik Ortadoğu/Güncellenen Metinlerin Kurgusökümü (2015)

Araştırma Kitabı:

  • Edebiyatta Ç/alıntı (2005)